Deelmobiliteit Ridderkerk

Datum

16 december 2025

In het collegeprogramma “Hart voor een toekomstbestendig Ridderkerk” is vastgelegd dat het gebruik van deelmobiliteit moet worden gestimuleerd. Het streven is een gevarieerd aanbod te creëren dat aansluit bij de vraag van inwoners, terwijl overlast zoveel mogelijk wordt beperkt. Begin 2023 is een eerste stap gezet met een vergunningstelsel voor deeltweewielers. Vervolgens is onderzocht of ook (elektrische) deelauto’s een geschikte aanvulling zijn voor Ridderkerk.

Inzet VCCR

  • Beleidsvoorbereiding en analyse: Duidelijke doelen voor deelmobiliteit zijn geformuleerd (duurzaamheid, bereikbaarheid, parkeerdruk), kaders voor voertuigen, locaties en aantallen zijn vastgesteld, en een juridisch en financieel onderbouwd voorstel is opgesteld.
  • Stakeholderbetrokkenheid en consultatie: Bewoners, bedrijven, politie en andere relevante partijen zijn betrokken; input is verzameld en pilots zijn uitgevoerd om draagvlak en praktijkinformatie te verkrijgen.
  • Raadsvoorstel en besluitvorming: Het formele raadsvoorstel met beleidskader, vergunningstructuur en handhavingsplan is gepresenteerd, besproken in de Raad, en formeel goedgekeurd.
  • Uitvoering, vergunningverlening en monitoring: Vergunningen zijn uitgegeven, toezicht en handhaving zijn georganiseerd, gebruik en effecten worden gemonitord, en terugkoppeling aan de Raad voor evaluatie en eventuele bijstelling van het beleid vindt plaats.